©
ULOVLIGT KRAV OM BRUGERBETALING FOR FÆRDSEL PÅ DANSKE STATSSKOVSAREALER.
Skal vi nu til at betale for at færdes på offentlige arealer i
Danmark?
Nedenfor kan du læse om baggrunden for, at Dansk Vejlederkreds
anser Skov- og Naturstyrelsen (SNS)'s forsøg på at indføre brugerbetaling
og for at kræve forhåndsanmeldelse for at være både ulovlig og
umulig at administrere.
Læs også Dansk Vejlederkreds pressemeddelelse om sagen.
Krav om koordineret tilmelding ved og/eller brugerbetaling for
færdsel på offentlige arealer må i nuværende form anses ulovlig
og i strid med både grundloven, konkurrenceloven og naturbeskyttelsesloven.
I oktober 1997 meddelte Skov- og Naturstyrelsen v. Bornholms Skovdistrikt,
at visse undervisere i klatring fremover skulle betale, hvis de
holdt klatrekurser på Statsskovens arealer.
Da ordningen var umulig at administrere, rettede Dansk Vejlederkreds
henvendelse herom til Skov- og Naturstyrelsen i København, ligesom
man bad om at få at vide, hvilke udbydere af klatrekurser, der
havde fået denne besked.
Spørgsmålene blev imidlertid ikke umiddelbart besvarede, og først
efter, at man, med henvisning til lov om offentlighed i forvaltningen,
havde rykket adskillige gange for svar, blev det oplyst, at meddelelsen
kun var sendt til ialt 5 udbydere ialt!
-Mindre end 5 procent af de samlede udbydere i Danmark.
Meddelelsen var oven i købet ikke givet offentligt.
Da den derfor havde karakter af ensidig forskelsbehandling af
enkelte udbydere, da ordningen samtidigt var umulig at administrere
og ikke mindst, da Skov- og Naturstyrelsen undlod at reagere
på gentagne opfordringer til dialog om problemerne, så man ingen
anden udvej end i december for 2 1/2 år siden at offentliggøre situationen samtidigt med, at man meddelte,
at man selvfølgelig hverken ville eller kunne efterleve betalingsdiktatet
på de givne vilkår.
Dette fik kort efter skovrideren til offentligt at meddele, at
han snarest ville indkalde til et møde om sagen.
Dette bekræftede han kort efter i et brev.
Imidlertid hændte intet, og da skovrideren, knapt halvandet år
senere, meddelte offentligheden, at han fortsat anså betalingskravet
for at være gældende, rettede man atter henvendelse til skovrideren,
Tom Nielsen fra Bornholms Statsskovsdistrikt, der sagde ja til
et møde, der kort efter fandt sted.
Skovrideren erkendte, at han kunne se problemerne.
Han erklærede samtidigt, at kravet om forudbetaling var bortfaldet.
Han gjorde han det ligeledes klart, at undervisning i grupper på op
til 5 personer pr. instruktør under alle omstændigheder ikke ville
blive afkrævet tilmelding eller betaling.
Endelig gav han udtryk for at kunne se det nødvendige i, at kravet
om koordineret tilmelding og/eller brugerbetaling i givet fald
blev meddelt både offentligt til og overfor alle kendte aktører.
På skovriderens opfordring sendte Dansk Vejlederkreds derfor en
liste over blade mm., til skovrideren, hvori en offentliggørelse
kunne have relevans.
Skov- og Naturstyrelsen har på trods heraf fortsat ikke offentliggjort
det nyindførte generelle krav om brugerbetaling.
Da det derfor fortsat kun er meddelt til 5 arrangører og ikke
er meddelt i hverken fagblade eller statstidende, må det anses
for ugyldigt i henhold til både grundloven, frovaltningsloven
og konkurrencebestemmelserne.
Siden har det desuden vist sig, at kravet heller ikke tænkes rejst
overfor f.eks. ungdoms-, efter-, høj- og daghøjskoler mv. med
henvisning til, at de "underviser".
Når vore medlemmer arrangerer professionelt kompetencegivende
uddannelser, så kan det være svært at forstå, at de ikke skulle
"undervise" -og, at de dermed skulle være pålagt brugerbetaling,
mens f.eks. en daghøjskole, der tilbyder en halv dags oplevelser
til 25 kursister skulle "undervise" -og således være fritaget
for brugerbetaling.
I mange situationer fungerer de nævnte offentlige skoler som rene
indtægtsdækkede virksomheder i underholdningsbranchen med et medfølgende
krav om fuld momsbetaling.
De går således bl.a. ud på det åbne marked med tilbud om ferielignende
ophold,og de er derfor sandsynligvis mindst ligeså kommercielle,
som vore medlemmer i den private kursusbranche.
Kravet om anmeldelse og om brugerbetaling har derfor karakter
af ensidig (ulovlig) erhvervsbegrænsning overfor visse arrangører,
der dermed ikke længere har lige konkurrencevilkår med de øvrige.
Dansk Vejlederkreds er derfor af den opfatttelse, at der under
de omstændigheder hverken findes hjemmel til at kræve koordineret
tilmelding eller til at opkræve brugerbetaling overfor en stærkt
begrænset del af de samlede kursusudbydere.
Venligst
Bestyrelsen for Dansk Vejlederkreds v.
Dansk Vejlederkreds offentliggjorde i juni 2000 en pressemeddelelse
om sagen.
Du kan enten læse teksten fra pressemeddelelsen om brugerbetaling
på denne side, eller du kan downloade den originale pressemeddelelse her i pdf-format. (111 k).
PDF-filer kan læsesmed programmet, Acrobar Reader, der kan downloades
gratis fra: www.adobe.com
PRESSEMEDDELELSE:
Ulovligt krav om brugerbetaling for færdsel/klatring i de danske
landskaber
Juni 2000.
Brugerbetaling for færdsel på offentlige arealer er i nuværende
form ulovlig.
I oktober 1997 meddelte Skov- og Naturstyrelsen v. Bornholms Skovdistrikt,
at visse undervisere i klatring fremover skulle betale, hvis de
holdt klatrekurser på Statsskovens arealer.
Da ordningen var umulig at administrere, rettede Dansk Vejlederkreds
henvendelse herom til Skov- og Naturstyrelsen i København, ligesom
man bad om at få at vide, hvilke udbydere af klatrekurser, der
havde fået denne besked.
Spørgsmålene blev imidlertid ikke umiddelbart besvarede, og først
efter, at man, med henvisning til lov om offentlighed i forvaltningen,
havde rykket adskillige gange for svar, blev det oplyst, at meddelelsen
kun var sendt til ialt 5 udbydere ilat!
-Mindre end 5 procent af de samlede udbydere i Danmark.
Meddelelsen var oven i købet ikke givet offentligt.
Da den derfor havde karakter af ensidig forskelsbehandling af
enkelte udbydere,
da ordningen samtidigt var umulig at administrere og ikke mindst,
da Skov- og Naturstyrelsen undlod at reagere på gentagne opfordringer
til dialog om problemerne, så man ingen anden udvej end i december
for 2 1/2 år siden at offentliggøre situationen samtidigt med,
at man meddelte, at man selvfølgelig hverken ville eller kunne
efterleve betalingsdiktatet på de givne vilkår.
Dette fik kort efter skovrideren til offentligt at meddele, at
han snarest ville indkalde til et møde om sagen.
Dette bekræftede han kort efter i et brev.
Imidlertid hændte intet, og da skovrideren, knapt halvandet år
senere, meddelte offentligheden, at han fortsat anså betalingskravet
for at være gældende, rettede man atter henvendelse til skovrideren,
Tom Nielsen fra Bornholms Statsskovsdistrikt, der sagde ja til
et møde, der kort efter fandt sted.
Et møde, der efterlod det indtryk, at skovrideren kunne se problemerne.
Han erklærede således, at kravet om forudbetaling var bortfaldet.
Han gav ligeledes udtryk for at kunne se det rimelige i, at kravet
om brugerbetaling blev meddelt til og var gældende for alle aktører.
På skovriderens opfordring sendte Dansk Vejlederkreds derfor en
liste over blade mm., hvori en offentliggørelse kunne have relevans.
Siden har det vist sig, at kravet tilsyneladende alligevel ikke
gælder alle, idet væsenet helt vil fritage f.eks. ungdoms-, efter-,
høj- og daghøjskoler mv. fra kravet om brugerbetaling med henvisning
til, at de "underviser" og, at det gør vore medlemmer ikke.
Når vore medlemmer arrangerer professionelt kompetencegivende
uddannelser, så kan det være svært at forstå, at de ikke skulle
"undervise" -og dermed pålagt brugerbetaling, mens f.eks. en daghøjskole,
der tilbyder en halv dags oplevelser til 25 kursister skulle "undervise"
-og således være fritaget for brugerbetaling.
Ovennævnte skolers brug af klatring har ofte udelukkende karakter
af ren oplevelse og underholdning.
Alligevel mener Skov- og Naturstyrelsen altså, at de underviser
-i modsætning til vore medlemmer.
Siden er henvisningen til undervisning blevet modificeret, og
det forklares nu i stedet, at f.eks. daghøjskoler skulle være
almennyttige og ikke-kommercielle, hvilket det så samtidigt er
underforstået, at vore medlemmers tilbud ikke er.
I mange situationer fungerer de nævnte offentlige skoler imidlertid
som rene indtægtsdækkede virksomheder i underholdningsbranchen
med et medfølgende krav om fuld momsbetaling.
De går således bl.a. ud på det åbne marked med tilbud om ferielignende
ophold.
Desuden tilbyder visse af dem egentlige uddannelser, der udadtil
ser ud til at ligge i direkte konkurrence med vore medlemmers
tilbud.
Det er på den baggrund svært at se, hvad Skov- og Naturstyrelsens
motivation for at lave negativ forskelsbehandling overfor vore
medlemmer skulle være.
Skov- og Naturstyrelsens lader til at mene, at underholdning for
store grupper er mere almennytttigt og mindre kommercielt end
undervisning på små hold.
Dertil kommer, at Skov- og Naturstyrelsen har valgt ikke at offentliggøre
det nyindførte generelle krav om brugerbetaling, hvorfor det tilsyneladende
fortsat alene er meddelt til 5 arrangører.
Kravet om brugerbetaling har derfor karakter af et forsøg på ensidig
(ulovlig) erhvervsbegrænsning overfor visse arrangører, der dermed
ikke længere har lige konkurrencevilkår med de øvrige.
Vor konklusion er, at Skov- og Naturstyrelsen ikke har hjemmel
til at opkræve brugerbetaling for undervisning i klatring på og/eller
i de danske statsskovsarealer, sålænge kravet ikke gælder alle
aktører.
Dansk Vejlederkreds har på den baggrund besluttet indtil videre
at anbefale medlemmerne at ignorere eventuelle betalingskrav for
klatreundervisning på/i statsskovens arealer.
Forsøg på alligevel fortsat at opkræve brugerbetaling må anses
for ulovlige, og Dansk Vejlederkreds vil bakke medlemmerne op
i eventuelle efterfølgende politianmeldelser eller retssager.
Venligst
Bestyrelsen for Dansk Vejlederkreds |
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive en mail til Dansk Vejlederkreds.
©
© Disse sider må ikke kopierers, hverken helt eller delvist, uden
skriftlig tilladelse fra Dansk Vejlederkreds.
|